Skådespelaren är på väg att förlora förståndet, han kämpar för sitt liv och för sin passion för teatern. Han har ett nervöst sammanbrott, han är splittrad, han är vilse i sin egen minneslabyrint.
Å ena sidan vill han sluta spela, å andra sidan är han beroende.
Karina Hollas hyllade pjäs (Trouw ★★★★, NRC ★★★★, Volkskrant ★★★★ Teaterkrant - Critic's Choice) om storhet och förfall, berömmelse och ensamhet, mod och förtvivlan - det tragikomiska i förfallet hos en människa som strävar efter perfektion.
KONCEPT & MEDVERKANDE KARINA HOLLA DRAMATURGI JEROEN KRIEK SCENOGRAFI THEUN MOSK KOSTYM MATTIJS VAN BERGEN MUSIK RIKARD BORGGÅRD
THE DRESSER
“Whom haven’t I been before?
And yet I don’t know who I am!”
I sin nya föreställning hämtar Karina Holla inspiration från film och teater och väver samman den med egna erfarenheter från sin långa teaterkarriär. Hon har tidigare använt sig av denna form i sin hyllade och Mimeprisnominerade föreställning Being Hurt, Being Blessed.
Med sina två senaste föreställningar Warrior Women och Darger spelade den Theo d'Or-belönade skådespelerskan för utsålda hus i Nederländerna och Sverige, och den första turnén med The Dresser i Nederländerna har fått ett fantastiskt mottagande.
SVERIGEPREMIÄR 1 MARS
SPELPERIOD:
1 MARS 19.00
3 MARS 19.00
4 MARS 19.00
5 MARS 19.00
7 MARS 19.00
8 MARS 19.00
9 MARS 16.00
11 MARS 19.00
12 MARS 19.00
13 MARS 19.00
14 MARS 19.00
‘More, more, I can't anymore, I have nothing left to give.
I don't want to smear paint on my face night after night, wear clothes that don't belong to me.
I am not a child dressing up for a game, this is my work, my life's work."
‘Karina Holla, queen of mime, erects a statue to herself with ‘The Dresser’"
‘Holla's elastic body; that characteristic, angular facial expression; her timing; those piercing dark eyes; it all remains particularly idiosyncratic and unique’
★★★★
Trouw
‘Karina Holla sketches the life of a performer with her sincere playing as a sequence of trial and error.’
★★★★
Volkskrant
★★★★
nrc
‘Here is an actor who doesn't know when to stop. Wonderful.’
‘Funny and heartfelt reflection on a life dedicated to theatre"