SCUM till teater Giljotin
Den makalösa Andrea Edwards kommer till Teater Giljotin och spelar SCUM manifestet mellan den 18 december och 15 januari. Vi är överlyckliga! Skynda dig att beställa biljett innan de säljer slut! Såhär beskriver hennes team succéföreställningen SCUM:
Counterforce Produktion/CP välkomnar er till en stunds avprogrammering.
När manligheten har gjort hela världen till ett skitställe så skapar vi en plats för ohämmad vrede, kamplystnad och kärlek. SCUM-manifestet är en av litteraturhistoriens starkaste texter. Den är världsberömd, ökänd och ändå okänd. Den är hatad och älskad, ofta utan att ens ha blivit läst. För oss är den något vi inte kan komma undan. Den är konfrontation, grova överdrifter, glasklara sanningar, febriga utopier, djupa insikter, parodi, kärlek och uppror. Den tillåter sig att vara hög och låg, möjlig och omöjlig. Vår “föreställning” är helt baserad på Valerie Solanas text och vi lämnar högaktningsfullt allt rotande i upphovskvinnans privatliv därhän. Helt enkelt med Solanas egna ord: det här är inte “Stor konst”, “Djupa grejer” eller “Sluka kultur”. Det här är en “ishacka i patriarkatets arsle”.
Utan att förhäva oss kan vi lugnt säga att något liknande har du aldrig hört sägas om manlighet och mänsklighet. Det går inte att förklara mer. Kom bara.
Scummanifestet hade premiär 7 november 2011, och har spelats nästan 200 gånger sedan dess. I kärrtorp, på stadsteatern i Stockholm, på stora teatern i Göteborg, i Umeå, Linköping, Östersund, Malmö, Karlstad, i Finland två gånger, i Uppsala, Gävle, Örebro, Falun, Luleå. Snart kanske Scum ger sig ut i världen, till USA Ryssland och Färöarna .
Efter strålande recensioner i Finland i somrasär vi nu åter i Stockholm där vi hoppas att alla ni hinner boka biljett innan det är försent denna gång!
Scummanifestet är framtagen i samarbete med TUR-teatern.
VÄLKOMNA!
Pris till Äkta Människor
SVT-serien Äkta människor som vår kompositör Rikard Borggård skriver musik till och vår producent AK von Malmborg sjunger alla låtar i vann prix Italia för bästa Tvserie!!
Såhär skriver SVT om händelsen:
”SVT:s dramaserie Äkta människor vann i dag Prix Italia 2013 för bästa tv-serie. På plats i Turin för att ta emot priset var Pia Halvorsen, en av seriens huvudrollsinnehavare. Den svenska dokumentären Vi som älskade fick ett hedersomnämnande av Prix Italia-juryn.
Äkta människor vann Prix Italia för Bästa tv-serie i konkurrens med elva andra bidrag. På silver- och bronsplats kom tyska Weissensee (visad på SVT i somras) respektive BBC:s Parade’s End. I juryns motivering till priset står bland annat: “Konceptets originalitet gör att den här serien sticker ut. […] Vi har särskilt gillat Lars Lundströms intelligenta manus och seriens snygga stil och känsla.”
– Det här är fantastiskt kul och ett kvitto på att Sverige kan producera tv-drama som går hem i hela världen, säger Christian Wikander, programchef på SVT Drama. Just nu rider vi på en härlig internationell våg med Äkta människor och Bron som våra flaggskepp.
Första säsongen av Äkta människor har sålts till ett femtiotal länder och nyligen vann även seriens skapare Lars Lundström priset som Bästa manusförfattare vid Seoul Drama Awards i Sydkorea. Äkta människor är en samproduktion mellan Matador Film och SVT och säsong två börjar sändas i SVT1 och SVT Play söndag 1 december.
Håkan Pieniowskis och Kåge Jonssons film Vi som älskade, producerad för SVT, fick ett hedersomnämnande av Prix Italia-juryn i klassen Bästa dokumentärfilm. Filmen är tredje delen i en trilogi om det nya Ryssland och den första delen, Jag älskar dig Natasja!, vann Prix Italia 2001.
Prix Italia har delats ut sedan 1948 och är ett av världens äldsta och mest prestigefulla tv- och radiopris.”
Lady Day gästspel på Giljotin
Petra Kvist gästspelade på Teater Giljotin
Petra Kvist besökte Teater Giljotin i oktober med sin föreställning Lady Day, en föreställning om Billie Holiday. Såhär berättar Petra om föreställningen ”- I berättelsen om hennes liv väver vi in en del av den fantastiska musikskatt som hon lämnade efter sig. Billie Holiday föddes i Amerika 1915. Hon var älskad av sin publik och de musiker hon spelade med för sitt starka uttryck, sin tajming och sin utstrålning. Lady Day som hon också kallades för var en stilbildare och föregångare som spelade med den tidens alla stora jazzmusiker. Trots rasism, fängelsevistelser och missbruk lyckades hon hålla sin musik levande. ”
Pressen har lovordat Petra Kvists uppsättning
”…..en timmes lysande musikaliskt porträtt av jazzikonen Billie Holiday”
”…varm expressiv röst”
”….skönt, svängigt”
”….explosivt, smärtsamt”
”Med stor inlevelse dramatiserar Petra Kvist små scener ur Billie Holidays alltför korta liv”
BAROMETERN
”Petra Kvist har en personlig röst som lever och vibrerar av känslor.”
”Ann Blom, piano och Tommy Johnson, bas är elegant samspelta”
”Föreställningen Lady Day vann publikens hjärta”
ÖLANDSBLADET
Idé manus o iscensättning Petra Kvist
Musikarrangemang Ann Blom
konstnärlig rådgivning Kerstin Bragby
Sångcoach Kerstin Gabrielsson
Billes kostym Ulrika Dahlström-Franke, Marianne Lunderquist,
Produktion Petra Produktioner
Affischer Björn Larsson
Föreställningens längd: ca 1 timme 15 min.
Recension SvD
Tommy Andersson i föreställningen Eh Joe hösten 2013
Lars Ring skrev fint om Eh Joe i Svd
Vår första teaterpjäs för hösten, Eh Joe, har nu haft sin korta spelperiod.
Man kan spela teater av alla möjliga anledningar: tjäna pengar, bli känd eller för att faktiskt vilja uttrycka något, hitta en möjlig gestaltning av sitt liv och ett fysiskt och talat språk som betyder något på djupet. Teater är ett utmärkt val för den som vill prova olika hållningar, känslor och förmågan att gestalta dem.
Tommy Andersson har alltid varit synonym med det sistnämnda, från 80-talet och framåt har han arbetat flitigt hos fria grupper och med filmroller – alltid tillförlitligt seriös och med en utvecklad känsla för humor. Han har stor närvaro, fysisk kunskap och färgar sina repliker med en antydan till östgötska som alltid gjort honom stadig på jorden.
Nu, drabbad av tungcancer, spelar han kortpjäsen ”Eh Joe” av Samuel Beckett på Teater Giljotin. Stycket är skriven för tv-mediet 1965 – aldrig framfört på svensk scen, vad jag vet. En ensam, åldrad man hör en kvinnlig röst som tvångsmässigt talar om utslocknandet men också om tillkortakommanden – med kvinnor oftast. Rösten som för ordet är en av dessa f d flickvänner. Hon uppehåller sig vid den bleka, tunna flicka som omsorgsfullt tog sitt liv på en stenig strand. Hennes död är en av många skulder Joe ältar.
Tommy Andersson kan inte tala, sjukdomen har gjort honom stum – men rollen passar honom perfekt. Gunilla Röör läser rösten som plågar honom, en intim viskning som går från det retsamt ironiska till det uppgivna. På scenen står en kamera som följer scenanvisningarna och ständigt närmar sig Joes ansikte, till dess att vi bara ser ett öga som stirrar ut mot publiken. Vi ser rynkor, en pupill, ett helt liv av tomhet och insikt.
”Eh Joe” är en Krappvariant, om man så vill. Också denna kortpjäs handlar om vår ständiga, innersta monolog som en förbannelse. Vår egen röst inuti huvudet som aldrig låter oss vila, som repriserar trauman och svek, plågor och begär. Texten handlar om utslocknandet och skildrar nästan en längtan till det, till tystnaden.
Tommy Andersson lägger till sina teatrala erfarenheter, skapar förutsättningar för själva framförandet och lägger till en scen där den bleka flickan reser sig från sin död och dansar lustfyllt som ett slags vild protest.
Uppsättningen, och ämnet, är mycket pre-norénsk. Joe väntar på att upphöra – och här, med denna specifika undertext blir ämnet enormt laddat. Tommy Andersson har en stark närvaro, med bara en vass skärva grotesk humor. Projektet är buret av kraft och uppkäftighet – och det drabbar alla som ser det med en känsla av beundran, sorg och den vitala styrka som Tommy Andersson ger oss alla genom att fortsätta.
Tommy Andersson spelar ”Eh Joe” till den 8 september.
LARS RING