around me
"The proto-image of immobility"
"The proto-image of the surface"
"The proto-image of the liminality"
Vernissage 18 of february 15:00 - 20:00
Öppet lördagar 13:00 - 17:00!
PHOTO EXHIBITION OF Borislav Borozanov
Borislav Borozanov was born in 1944 in Sofia, Bulgaria. Between 1966 and 1980 he worked as cameraman at the Boyana Film Studio, Sofia. Since 1981 he has been living and working in Stockholm. His photography exhibitions has been shown in Stockholm, Thessaloniki, Athens, Istanbul, as well as in the National Art Gallery in Sofia and in other galleries throughout Bulgaria. The photos in the collection AROUND ME were taken in Stockholm.
Om Utställningen
Orörlighetens före-bild: lek med tiden. Denna skrämmande och eviga stelhet sköljer över oss med sin ängslan. Tiden har liksom stannat av, men på bekostnad av ett rum som fryst i en iskall omfamning. På samma sätt som döden organiserar livet genom att ge det mening.
Ytans före-bild: lek med rumsligheten. Varje fotografi är en ”remsa” av helheten, men utgör ett oberoende fragment endast i sin egenskap av osynlig fortsättning på just denna helhet. Detta är paradoxen punctum-a, skulle Roland Barthes ha sagt.
Gränsdragningens före-bild: lek med färgen. Borozanovs fotografiska projekt registrerar även färgskalansmest svårfångade gränsdragningar: hans ögonblicksbilder återger gläntan genom vilket världens ansikte och form framskymtar bortom den uttryckslösa materiens skrämmande mörker. Martin Heidegger kallar detta innehåll ”Lichtung” och just denna är grunden för den fotografiska avspeglingen. Grått över grått (och inte svart över svart): ljusets födelse i världens sköte. Sålunda bleknar fotografiernas motiv och dyker åter ner, likt isfiskar, i livets ocean.
I detta finns ingenting utomvärldsligt. Men det finns en eskatologi. Fotografiet är i stånd att ”förseglatiden” och därmed vända den tillbaka till dess före-bildlighet. Det inleder nya, okända förbindelser med verkligheten, med ”världen omkring oss”.
Om jag måste likna Borislav Borozanovs arketypiska bilder vid någonting skulle jag säga ”obearbetade drömmar”, i vilka fotografens känsla lett denne att ”försegla” det som uppenbarar sig i sömnen, och därigenom göra det synligt.
TONI NIKOLOV
I översättning av Antonina och Kjell Engelbrekt