VARGARNAS TID
AV ASTRID SEEBERGER REGI ÅSA KALMÉR
Om nazistledaren Erich Koch, som kom till makten med hjälp av lögner och förtal. Om hans ohyggliga brott mot judar och den övriga befolkningen i annekterade delar av Polen och Ukraina. Om Hans Stern, en fiktiv fotograf, som dokumenterar hans brott och smugglar bilderna till utlandet medan han deltar i Kochs luxuösa liv där champagnen flödar.
Vargarnas tid är en drabbande pjäs om krig och terror, förföljelse och förtryck, men också om motstånd, kärlek och mod och om människor som mitt i en blodig diktatur försöker bevara sin anständighet.
När blir man medbrottsling? När blir man medlöpare? I pjäsen finns de Döda kvinnornas kör. En av dem är livrädd när hon ser vargarna marschera igen i vår tid. Och hon ropar till publiken: ”Gör något, ni som är vid liv! Gör något innan det är för sent!”
MANUS ASTRID SEEBERGER
REGI OCH KONCEPT ÅSA KALMÉR
SCENOGRAFI, KOSTYM OCH REKVISITA ÅSA KALMÉR, ENSEMBLEN OCH REGIASSISTENTER
LJUS ÅSA KALMÉR OCH EMIL OLSSON
REGIASSISTENTER NADJA MIRMIRAN, MARIA SALOMAA
AFFISCH OCH PROGRAM BLÄCK & CO REKLAMBYRÅ
MED JOHANNA BOHM HERMANSSON, MALIN CRÉPIN, PETER ENGMAN, ETIENNE GLASER, ANETTE SALLMANDER, MARIA SALOMAA, MAX ULVESON
Med stöd av Kulturrådet, Gerald och Monica Naglers Stiftelse, Svante Bergströms Teaterstiftelse, Helge Ax:son Jonsons Stiftelse, Stieg Larssons Stiftelse, Lars Dencik, Deutsche Gesellschaft, Peter Rothschild, Föreningen för Förintelsens Överlevande, Theodor Kallifatides, Kulturhuset Stadsteatern lån av kostym & rekvisita, Dramaten lån av rekvisita, och gåvor från Myrorna och Stadsmissionen.
Tack till Kia Berglund, Rikard Borggård, Philip Zandén, Richard Forsgren, Jörgen Hjerdt, Markus Crépin, Oskar Rosén, Mette af Klint, Hannes Meidal, Monica Stenbeck, Agnes Kalmér, Patricia Svajger, Tua Bäck, Judisk Kultur, Goethe Institutet
FYRA PLUS: “Det är mycket effektiv teater med mycket små medel” - Aftonbladet
"Viktig teater som ger en komplex bild av motstånd och medlöperi /…/ Vargarnas tid sätter nytt ljus på vår samtids allra svagaste punkter. Det manar till insikt och eftertanke." - SVD
"Det djupa scenrummet hos Teater Giljotin formar en visuell sorgesång /…/ Astrid Seeberger har skrivit en pjäs fylld av fasa och förtryck, ett stycke som dock också rymmer motstånd, stolthet och kärlek." - DN
"De döda kvinnornas kör spänner ögonen i oss och uppmanar oss att se vår omvärld.
Då blir då också nu." - SVD
"Ensemblen åskådliggör med lysande teatralitet så skilda tillstånd som fyrkantig exercis och glammande naziledda nyårsfester med flödande champagne och fyrverkerier." - DN
”Vargarnas tid är tät av desperat insikt. Vad gjorde vi då? Vad gör vi nu? Det är viktigt och vackert i sin svärta." - DN
”Åsa Kalmérs regi får ensemblen att dansande gripa efter hopp och gång på gång söka besvärja krigets verklighet." - DN
EMPTY SPACE är ett nybildat teaterkompani som med utgångspunkt från den tomma spelplatsen – teaterkonstens epicenter – vill fokusera på angelägenhetsgrad, kreativitet och gestaltning. Konceptet till uppsättningen Vargarnas tid bygger på termen ”De fattigas teater”. Det vill säga att scenografi, kostym och rekvisita är gåvor, lånegods eller saker som hittats. Upplägget kan ses som en motreaktion till den kulturpolitiska utarmningen vi ser idag, och där finns naturligtvis också en hållbarhetsaspekt. För att inte tala om kraft, en kraft som är ohejdbar.
Astrid Seeberger kom till Sverige från Tyskland som sjuttonåring. Hon har skrivit bl.a. Den skamlösa nyfikenheten (2010) och romanerna Nästa år i Berlin (2015) och Goodbye, Bukarest (2017).
Åsa Kalmér är regissör, skådespelare och scenograf. 1991 gjorde hon sin regidebut på Dramaten och sedan dess har hon regisserat över 50 produktioner för teater, film, tv och radioteater.