Foto: Martin Hellström.

Foto: Martin Hellström.

BACKSTAGE

Under repetitionsarbetet med Richard III kommer gamla konflikter i ensemblen upp till ytan. I förförelsescenen mellan Richard III och Lady Ann bryter skådespelerskan Inga ihop. Arbetet avbryts. Hela teatern hamnar i kris. Vad är det egentligen som hänt? Och hur ska teatern lösa situationen? 

Backstage är ett drama om hur människor hanterar svåra konflikter där mycket står på spel och inga enkla lösningar finns. 

I Backstage fångas den debatt upp som vittnesmålen under #metoo skapade hösten 2017. Vad är en sanning? Vems gräns ska gälla? Hur skapas en syndabock? Och framför allt – hur går vi vidare?  Efter varje föreställning bjuder ensemblen och regissören in till publiksamtal.

Teater Giljotins produktion i samarbete med Kulturhuset Stadsteatern.

PRESSRÖSTER:

“Bäst på scen just nu” SvD

”Teatersexism skildras med komisk fingertoppskänsla” SvD

”…sorglig och träffsäker nutidsteater” AFTONBLADET

”Det är kort sagt, trots en svart sexuell händelse i centrum, jätteroligt.” KULTURNYTT, P1

 ” …fyndigt, träffsäkert och välspelat.” DN

” … vartefter vrids gruppdynamiken åt och avgrunder öppnas.” EXPRESSEN

” … en pjäs fylld av humor, skratt och absurda situationer.”  TEATERSTOCKHOLM.SE 

”Modig träffsäkerhet och behövlig självrannsakan.” KULTURBLOGGEN

”Med humoristisk tillspetsning i regi och skådespeleri och textens känslighet för problemets komplexitet skildras hur maktstrukturer och genikulter upprätthålls av teatervärldens olika rollfigurer och varför de är så svåra att bryta.” AFTONBLADET

”En regi med fingertoppskänsla, där den gestaltade ensemblen kan få röra sig precis på gränsen mellan schabloner och människor. Glimtvis bli hjärtskärande äkta mitt i den pågående tragiska farsen.” SvD

”… snitsig, shakespearsk dramaturgi” AFTONBLADET 

”… en oväntat rolig föreställning om maktmissbruk och sexuella övergrepp på teaterns tiljor.” SvD

”… ett sorgligt bevis för behovet av denna pjäs just nu.” AFTONBLADET

————————————————————————————————————————————————————————————-



Med: Jacob Ericksson, Julia Marko-Nord, Angela Kovács, Josef Säterhagen, Björn Wahlberg, Åsa Widéen.
Av: Emerson Berglund, Inger Edelfeldt, Kia Berglund
Regi: Kia Berglund
Scenografi och kostym: Youlian Tabakov
Kostym och rekvisita: Helene Falk
Mask: Andrea Engström
Ljus: Anders ”Shorty” Larsson
Kompositör: Rikard Borggård
Föreställningslängd: 1 tim 20 min + 20 minuters samtal
Premiär: 12 april 2019, spelades till och med 31 maj 2019.

Fr.v: Josef Säterhagen, Angela Kovács, Jacob Ericksson, Julia Marko-Nord, Björn Wahlberg, Åsa Widéen.

Fr.v: Josef Säterhagen, Angela Kovács, Jacob Ericksson, Julia Marko-Nord, Björn Wahlberg, Åsa Widéen.

ENSEMBLEN

JACOB ERICKSSON –  Jacob är utbildad vid Teaterhögskolan i Göteborg. Han har bl.a. arbetat på Dramaten där han medverkat i Fadren, Påsk och Se dig om i vrede. På Backa Teater i Göteborg har han spelat i Romeo och Julia.  Jacob har även synts flitigt i tv och på film, t. ex. i Tusenbröder, Stackars Tom, Sprängaren, Det okända, Det blir aldrig som man tänkt sig, Tsatsiki, morsan och polisen, Adam & Eva, Kvinnan i det låsta rummet, Jakten på en mördare, Brottsvåg, Millenium, Coachen, De dagar blommorna blommar och Innan vi dör.

ANGELA KOVÁCS  –  Angela är utbildad vid Teaterhögskolan i Göteborg. Sedan 1990 har Angela stått på teaterscener runt om i landet, hon har bl.a. spelat i Påsk av Strindberg i regi av Katie Mitchell, Ibsens Gengångare i regi av Ingmar Bergman på Dramaten och under höstern 2018, Höstsonaten på Teater Giljotin i regi av Kia Berglund. År 2007 tilldelades Angela Kovács Ingmar Bergman-priset.  Angela har också medverkat i ett antal pjäser och serier för Sveriges Radio, läst in romaner för bokförlag och gjort en mängd poesiuppläsningar på olika kulturinstitutioner. På film och tv har vi kunnat se henne i bl.a. Wallanderfilmerna, Belinder auktioner, Iréne Huss, Paradiset och Springfloden

JULIA MARKO-NORD – Julia är utbildad på Teaterhögskolan i Malmö. Hon har medverkat i en rad uppsättningar på bl.a. Uppsala Stadsteater, Folkteatern i Göteborg och Teater Giljotin. Hon har gjort roller som Nora i Ett Dockhem, Masja i Tre Systrar, barnflickan Sara i Knutby och senast dottern i Bergmans Höstsonaten på Teater Giljotin. Julia har även medverkat i en rad film och TV-produktioner, t.ex. De dagar som blommorna blomma, Borg, Innan vi dör, Fröken Frimans krig, Syrror och Livet i Fagervik. 2018 skrev och regisserade Julia föreställningen MOR/ DOTTER som spelades på Kulturhuset Stadsteatern och nominerades till Årets Katharsis på Scenkonstgalan.

JOSEF SÄTERHAGEN – Josef är utbildad på Teaterhögskolan i Luleå. Han har bl.a arbetat på Norrbottensteatern där han medverkade i Frankenstein. Han har även setts i monologen Astrov på Teater Giljotin samt medverkat i ett flertal ungdomsföreatällningar på Teater Martin Mutter i Örebro. På TV har Josef setts i serien Spung 2:0 och Anno 1790, han har även medverkat i filmerna Carambole, Borkmans Punkt, Fallet G och De ofrivilliga.

BJÖRN WAHLBERG – Björn är utbildad vid Teaterhögskolan i Göteborg. Björn har medverkat i ett stort antal pjäser på Stockholms Stadsteater; Jösses flickor - återkomsten, Hamlet, Tolvskillingsoperan, Din stund på jorden, Kalevala, och Gustav IIIs äktenskap,är några exempel. Björn har även arbetat vid bl.a. Malmö Stadsteater, och Orionteatern. På TV och film har vi sett Björn i bl.a. En pilgrims död, Torka aldrig tårar utan handskar och i BECK-serierna. Björn har även medverkat i ett femtontal uppsättningar på Radioteatern (SR) samt regisserat ett tiotal teateruppsättningar. Björn är också flitigt anlitad som ljudboksuppläsare.

ÅSA WIDÉEN – Åsa är utbildad skådespelare på Teaterhögskolan i Luleå ochg har arbetat på scener som Dramaten, Göteborgs Stadsteater, Teater Västanå, Malmö Stadsteater, Stockholms Stadsteater, Teater Terrier, Institutet m.fl. På Teater Giljotin har hon medverkat i Bli en dåre! och i monologen Silverfisken. I höstas spelade hon musikal på Teater Republiken i Malmö. På TV har hon medverkat i Tomas Alfredsson Fyra nyanser av brunt och i Ernst Billgrens Ak 3 och senast i Bron där hon gjorde Saga Norén/Sofia Helins Body double. Hon skapar också egna scenkonstverk, senast hörspelet Giftig himmel där hon undersökte konspirationsteorin om chemtrails och vädermanipulation. 

(Tack till Kulturhuset Stadsteatern för biografitexter)


DRAMATIKER-TEAMET

EMERSON BERGLUND är verksam som manusförfattare, regissör och producent inom både teater- och film, nu senast med kortfilmen Fight or Flight (2017) och regi av Den Utvalda på Teater ALMA.  Kortfilmen Hunden (2015) visades 2017 på Göteborgs Filmfestival och Stockmotion 2017. Emerson jobbar även med musikvideos. Backstage är hans första teaterpjäs. 

INGER EDELFELDT, prisad författare och dramatiker som spelat en mycket viktig roll för Teater Giljotin där hon skrivit några av teaterns största publiksuccéer som Kamalas längtan(med Erika Höghede och Kia Berglund,1994),Ur Askan(1996) och Den perfekte mannen(2003). Inger Edelfeldt har sedan debuten 1977 gett ut en mängd romaner och noveller, skrivit poesi, dramatik, tv-manus m.m. Inger är även verksam som konstnär.  

KIA BERGLUND är regissör och dramatiker samt konstnärlig ledare för Teater Giljotin där hon senast var aktuell med den kritikerrosade Höstsonaten(2018) av Ingmar Bergman. Förutom för Teater Giljotin har hon även regisserat för Göteborgs Stadsteater, Dramaten, Norrbottensteatern och Uppsala Stadsteater. 2007 debuterade hon som dramatiker med pjäsen Älskade och 2011 var hon åter aktuell som dramatiker och regissör med den experimentella tvådygnsföreställningen Bli en dåre! på Giljotin.