Carola och Jag  

Gästspelade 2009
(30 Jan–22 Mars & 9 September–25 Oktober) 

Av: Sara Lindh
Regi & Dramaturgi: Jonna Nordenskiöld
Medverkande: Sara Lindh
Scenografi: Christina Nilsson Ramberg
Mask: Sara Klänge
Ljusdesign: Patrik Bogårdh

Såhär beskrevs föreställningen 2009: ”I den lilla byn Bedom finns en liten sjö, ett bönehus och farfars marsipanfabrik. Där jobbar hela släkten och över hela byn ligger en doft av socker!

Vi går i söndagsskolan, vi fikar och vi äter marsipan tills vi kräks.
Så en dag flyttar vi till Stockholm, mamma och pappa skiljer sig och jag går plötsligt på dagis i ett snöslaskigt Sätra.

Jag har blivit ett Guds barnbarn, ett barn till en avfälling. Att vara barn till en avfälling innebär att man vet att man ligger illa till. Det vet jag eftersom alla ber för oss.
Jag är fyra år och fördömd. Carola är fem år och vet redan att hon kommer att bli en stor artist.” – 
Urdrag ur föreställningen

Carola och jag handlar om att bli vuxen och om att inte lägga ansvaret utanför sig själv.
Det är en historia om hur skuld och skam kan förfölja en människa hela livet för att hon en gång fått inpräntat i sig att Någon ser allt hon gör.  Men vems blick är det egentligen som ser och dömer? Om man aldrig kan räcka till i Guds ögon, hur ska man då någonsin kunna räcka till inför sig själv?

Publikreaktioner: ”Det bästa jag har sett på väldigt länge!” - Benny Andersson

Pressröster: ”Mästerligt framförd” – UNT
”En alldeles underbar syn” – Expressen

”Storslagen frigörelse från ikonen Carola” – SvD

”Det är skickligt, roligt och originellt gjort” – Aftonbladet

”Monolog som drastiskt blandar humor och insikter” – SvD

”Sara gestaltar sig själv med styv säkerhet och sympatisk humor” – SvD

”… en oemotståndlig scenpersonlighet, och en snabbt tonväxlande berättare – gullig, vass, mörk, subtil, clownig, rörlig och rolig.” – nummer.se

”Det är lätt att sitta och förälska sig i Sara Lindh när hon trixar sig fram med sitt härliga kroppsspråk och röstekvilibrism.” – TeaterStockholm

”rolig och rörande biografi om hur det är att växa upp som tjej och kämpa med självkänslan” -nummer.se

”Carolakontrasteringen är ett tacksamt humoristiskt ramverk för Lindhs avväpnande och tempofyllda blivelsesaga” – DN

”Iscensättningen är tät, fysisk och musikalisk och försedd med en subtil självironi” – SvD

”Texten är ett storslaget frigörelsedrama” – SvD

”Sara spelar med säker formkänsla och i stort sett alla teatertekniska finesser i all enkelhet. Det här är en riktig höjdare!” – TeaterStockholm

”En levandegjord metamorfos” – Expressen

”1-0 till ankan” – SvD